Stallvakt ;)

Eller vad man nu ska kalla de :P hha, jag ska ha hand om sus stall i helgen å mz åker bort så jag sk aha vatine me =) gullehästen =D Ska rida ut me Emma L imårrn =) se om vi rider vilse eller nå :P haha..
Lektionen igår gick helt ok, kunde gått bättre, men kan ju it alltid va på topp ;) haha.. Hoppade lite längdhinder och titthinder :P Ett hinder var en svart matta me klossar bakom å den tyckte vatine var super läskig ;) men hon hoppade den till slut :D
Annars idag har jag inte gjort så mkt, flyttat hästarna (buddah och vatine) till korsträsk å hållt min lektion typ..
Luleå vann igår mod timrå :D 7-5, stod 3-0 till timrå efter första men sen i andra reste sig hela laget och vann! Så jävla skönt!!! Och imårrn tar luleå sin första bortaseger!!!!!!!!!!!!!!!! De måste dom göra!

image28
Glädje i luleå!!


Läste en bra krönika i kuriren, skriven av Malin Öhrlund:

"Krönika: Luleå visade att laget har hjärta

Jag kan ärligt och uppriktigt säga att den här krönikan var färdigskriven efter första perioden. Då var mitt tålamod slut och jag funderade på att kräva tränarnas avgång, nya målvakter, bättre backar och en ettrig forwardsuppsättning från juniorlaget. För det var baske mig det sämsta jag sett.


Och jag har, trots allt, sett en jäkla massa hockey.


Okej, jag har sett dålig hockey tidigare. Men aldrig har jag sett ett elitserielag spela så dåligt, aldrig Luleå Hockey.


Planen var även att såga Luleås icke-existerande uppspel, det så kallade anfallsspelet som byggde på chansningar vid offensiv blålinje. Vekheten i försvaret och oförmågan att från bänken få någon fart och ändring på spelet.


Men.


Det blev ett men.


I andra perioden visade Luleå Hockey att man har ett hjärta i laget. Det hjärtat som fått mig att tro på slutspel inför säsongen. Det som säger att laget är större än jaget, hur klyschigt det än må vara.



Jag blev så glad när spelarna kom in på isen. Jag trodde man hade bytt speaker. Tyvärr inte. Säkert jättetrevlig tjej och för den delen inte särskilt dålig heller, men där vi sitter hör man inte ett ord av det hon säger - förutom just vid presentationen.


Andra perioden började nämligen inte bra alls, visst Luleå gjorde 1-3 men bara sekunder senare ökade Timrå på till 4-1. Då kändes det som om någon hällde en hink med kallvatten över hela hallen.


Men på något sätt hittade man tillbaka till spelet, till hjärtat och till intensiteten.


En av matchens hjältar var, i mina ögon, Per Savilahti. Backen som fått så mycket skäll, som fått bära hundhuvudet så många gånger att självförtroendet var nerkört i skridskoskaften.


Med Jaroslav Obsut på bänken från start och med en skada på Pavel Skrbek fick Savilahti ta ett stort ansvar.


Och gjort det.


Men även han undrade var laget höll hus den första perioden.


"Jag förstår att folk gick hem efter första. Även om det så klart är synd, de missade ju resterande två perioder", konstaterade Savilahti efter matchen.



Petr Tenkrat fick inte spela för Timrå. Bern hävdar att man fortfarande äger rättigheterna till spelaren som efter spel i Bern även hunnit avverka klubben Kladno under säsongsinledning. Men Timrå ska han tydligen inte få spela i. Märkligt.


Publiken buade och ville att laget skulle visa hjärta. En inte helt enkel sak för ett lag som just blivit förnedrat och utklassat av ett Timrå som i första perioden såg ut som gamla röda maskinen från Sovjet.


"Man skäms, så är det. Men liksom, vad ska man göra? I bland blir det så där och man vet inte hur det ska gå till att komma ur det. Ingen vill ju spela så där dåligt", förklarar 22-åringen som gjorde sin kanske bästa elitseriematch i karriären.


Han gjorde det när det behövdes som bäst.


Jag pratade med Roger Kyrö innan matchen och han konstaterade att det inte var någon kris. Men han påpekade också att man inte behöver vara någon Einstein för att räkna ut att Luleå Hockey behöver poäng. Varje poäng man kan få - för att vara exakt.



Förbundskaptenen Bengt-Åke Gustafsson var på plats i Coop Arena. Enligt honom själv inte för att titta på någon särskild spelare inför kommande landslagsturneringar. Tja, det finns väl god korv i Coop då?


Jag kan inte låta bli att jämföra matchen med den supervändning som Luleå stod för - mot just Timrå. Det var säsongen 2002/2003. Thomas "Bulan" Berglund tacklades fult och Luleå vände 0-3 till seger med 6-3. Linus Fagemo avgjorde i öppen kasse.


För Luleå Hockey gäller det nu att ta med den positiva känslan man har efter den här segern. Behålla de ändringar man gjort. Tommi Miettinen och Lubos Bartecko ser exempelvis ut att trivas bra tillsammans. Men man måste också hitta ett bra och framför allt, stabilt spel för att ta första poängen på bortaplan.


Viktiga matcher framöver om Luleå Hockey ska ta sig över det där nedriga strecket.


Kvalseriestrecket alltså.



Var tvungen att fråga Bengt-Åke om Johan Harju. Harju var visserligen rätt anonym mot Timrå, men gjorde ändå två mål. "Han är helt klart intressant", konstaterade Gustafsson.
Trodde väl det.
"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback